از زمانی که معضلی به نام مزاحمت‌ پیامک‌های تبلیغاتی میان کاربران موبایل رواج یافت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اطلاعیه‌ای، یک‌ماه برای مشترکان‌ زمان گذاشت تا درصورت عدم‌تمایل به دریافت این پیامک‌ها، لغو دریافت پیامک تبلیغاتی خود را اطلاع‌دهند.

همشهری آنلاین: از زمانی که معضلی به نام مزاحمت‌ پیامک‌های تبلیغاتی میان کاربران موبایل رواج یافت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اطلاعیه‌ای، یک‌ماه برای مشترکان‌ زمان گذاشت تا درصورت عدم‌تمایل به دریافت این پیامک‌ها، لغو دریافت پیامک تبلیغاتی خود را اطلاع‌دهند اما با وجود این تنها ۱۰درصد مشترکان موبایل اعلام کردند که به دریافت این پیامک‌ها تمایلی ندارند و مابقی مشترکان در این‌باره اقدام نکردند.

معضلی به نام پیامک‌ تبلیغاتی

فقط 14هزار مورد شکایت از پیامک‌های ناخواسته

براساس آمارهایی که از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت ارشاد منتشر شده مشترکان موبایل در بازه زمانی شش‌ماهه دوم سال 92بالغ بر 14هزار مورد شکایت از پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی به این مرکز ارائه کرده‌اند.

اگرچه به‌نظر می‌رسد موارد نارضایتی از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی بسیار بیشتر از این تعداد است اما از آنجا که بسیاری از ما خود را درگیر مسائل مربوط به شکایت نمی‌کنیم نارضایتی خود را از این بابت‌ کمتر اعلام کرده‌ایم. از طرفی برخی از ما فکر می‌کنیم اگر سرویس پیامک تبلیغاتی خود را لغو کنیم سایر پیامک‌های اطلاعاتی مفید نیز به دستمان نمی‌رسد و حاضریم آزار این پیامک‌ها را تحمل کنیم.

چه پیامک‌هایی آزاردهنده‌اند

بدون شک پیامک‌های تبلیغاتی اگر در ساعات پایانی شبانه روز به دستمان برسند‌یا حاوی مطالبی غیرواقعی و با محتوای جعلی باشند، اوقات ما را بیشتر تلخ می‌کنند. برخی از این پیامک‌ها نیز با ارائه اطلاعات نادرست ما را ترغیب می‌کنند که در مسابقات پیامکی شرکت کنیم که اینگونه پیامک‌ها ��ی‌توانند سرقت اطلاعات مالی و شخصی ما را نیز به همراه د‌شته باشند.

هم‌اکنون بیشترین شکایتی که از پیامک‌های تبلیغاتی به مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد رسیده مربوط به پیامک‌های جعلی مسابقه‌ای و تبلیغات محصولات بهداشتی بوده است. این پیامک‌ها به‌صورت دروغی به فرد می‌گوید که شما برنده مسابقه شده‌اید و فرد را به فرستادن پول، شارژ تلفن همراه و حتی شماره حساب بانکی ترغیب می‌کند اما در نهایت فرد متوجه می‌شود که نه مسابقه‌ای در جریان بوده و نه در مسابقه برنده شده است. در مورد دریافت پیامک‌های تبلیغاتی محصولات بهداشتی نیز باید گفت که اغلب این محصولات بدون تأییدیه وزارت بهداشت هستند.

در همین حال ترویج عقاید و ادیان دروغین و پیامک‌های نادرست بانکی و پیامک‌های طالع بینی، تشویق به خروج سرمایه‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی در زمینه وام‌ نیز در ردیف شکایت مشترکان موبایل از پیامک‌های انبوه قرار دارند.

20میلیون پیامکی که تبلیغ می‌کنند

یکی از مسئولان شرکت مخابرات می‌گوید که روزانه 20میلیون پیامک تبلیغاتی برای مشترکان موبایل ارسال می‌شود و البته این تعداد با توجه به شمار مشترکان موبایل چیز زیادی محسوب نمی‌شود. مشترکان پرمصرف که عمدتا شهروندان فعال جامعه محسوب می‌شوند روزانه حدود 3تا 4پیامک تبلیغاتی دریافت می‌کنند و مشترکان کم مصرف هیچ پیامکی دریافت نمی‌کنند.

داوود زارعیان می‌گوید: پیامک‌های تبلیغاتی پس از ساعت 12شب ارسال نمی‌شود و امکان دریافت آنها در ساعات نیمه شب بعید به‌نظر می‌رسد؛ مگرآنکه موبایل مشترک مقصد خاموش بوده‌یا خارج از محدوده سرویس دهی باشد که پیامک در سیستم ذخیره شده و بعد از این زمان به مشترک می‌رسد.

راه‌حل‌های خلاصی از مزاحمت‌های پیامکی

1- چنانچه شما مشترک اپراتور همراه اول باشید می‌توانید با ارسال عدد یک به شماره پیامک 8999 از شر این تبلیغات برای همیشه رها شوید. همچنین شما با ارسال عدد 2به همان شماره پیامک 8999می‌توانید درصورت تمایل، دریافت پیامک تبلیغاتی را فعال کنید. در این رابطه می‌توان از شماره‌گیری کد دستوری * 8999# هم بهره گرفت. ‌ضمنا برای ثبت درخواست عدم‌دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، مشترکان همراه اول می‌توانند با شماره تلفن 9990نیز تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور، درخواست خود را دراین باره ارائه دهند.

2- اگر شما مشترک ایرانسلی هستید برای ثبت درخواست عدم‌دریافت پیامک‌های تبلیغاتی می‌توانید عدد 2را به شماره 5005 ارسال کنید و یا می‌توانید از طریق خط ایرانسل خود با شماره 700تماس گرفته، درخواست خود را برای لغو این سرویس اعلام کنید.

3- مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، سامانه 10001314را برای مشترکان موبایل درنظر گرفته تا درصورتی که از دریافت پیامک‌ها شکایت دارند‌ یا اینکه خواستار لغو این سرویس هستند به این سامانه پیامک بزنند. در این روش درصورتی که از دریافت یک پیامک خاص نیز شاکی هستید می‌توانید متن پیامک و شماره ارسال‌کننده پیامک را به شماره سامانه شکایات مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد ارسال کنید.

4- سازمان تنظیم مقررات ارتباطات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز سامانه رسیدگی به شکایت مربوط به پیامک‌های ناخواسته تبلیغاتی خود را به‌صورت اینترنتی راه‌اندازی کرده و مشترکان می‌توانند درخواست خود را در این‌باره از طریق نشانی اینترنتی WWW. CRA. IR دنبال کنند.

یک ترفند اینترنتی برای کاهش آلودگی هوا

این روزها ایده‌های مختلفی برای فرار از معضل ترافیک و کاهش آلودگی‌های هوا به گوش می‌رسد؛ این بار اما یک تیم کارآفرین ایده‌ای اینترنتی برای کمک به رفع این معضل پیشنهاد داده که با ایجاد یک سایت با نام همسفریاب برای به اشتراک‌گذاری صندلی‌های خالی خودروهای شخصی، شکل گرفته است.

این سایت با پشتیبانی از سفرهای بین‌شهری و درون شهری، اطلاعات افرادی که در یک مسیر تردد می‌کنند را اعلام می‌کند تا درصورت تمایل، افراد به جای اینکه با ماشین بدون سرنشین در شهر تردد کنند افراد هم مسیر خود را نیز به مقصد برسانند. برای مثال کسی که محل سکونتش تهرانپارس است و محل کارش سیدخندان، می‌تواند افرادی را که در طول این مسیر در آن زمان قصد تردد دارند با خود همسفر کند؛ این سایت حتی برای سفرهای بین‌شهری نیز برنامه‌هایی دارد؛ به‌عنوان مثال شخصی که از اصفهان قصد سفر به تهران را دارد می‌تواند اشخاصی که از اصفهان یا حتی شهرهای بین راه مانند نطنز قصد رفتن به تهران یا حتی شهرهای بین راه مانند قم داشته باشند را ‌همسفر خود کند. این سایت برای رفع مشکلات ناشی از ترافیک شهری و جاده‌ای، از بین بردن فرهنگ نادرست تک‌سرنشینی و در نهایت کاهش ترافیک و آلودگی هوا کاربرد خواهد داشت. همچنین کاهش مصرف و هزینه سوخت، کاهش هزینه‌های سربار وسایل نقلیه، تقسیم شدن هزینه‌های سفر و انتخاب همسفر براساس علائق از دیگر جذابیت‌های این ایده است.

سایت مشابه سایت همسفریاب در اروپا نیز راه‌اندازی شده که پس از گذشت 13سال از راه‌اندازی، توانسته است 24میلیون نفر مسافر را جابه‌جا کند، 630هزار تن از انتشار کربن در هوا بکاهد، 90هزار کیلومتر از ترافیک جاده‌ای کم کند و 750میلیون یورو نیز توسط راننده‌ها درآمدزایی شده است. همسفریاب به نشانی www. hamsafaryab. com در دسترس است.
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه